تنگنا


تنگنا (TIGHT SPOT)

(تولید 1955)
امریکا / جنایى 
بازیگران عمده : ادوارد گ . رابینسن ، جینجر راجرز ، برایان کیت ، لورن گرین ، لوسى مارلو و کاترین آندرسن . 
کارگردان : فیل کارلسن . 
خلاصه داستان : « شرى کانلى » ( راجرز ) با کمک دادستان ، « لوید هالت » (رابینسن ) و تحت مراقبت شدید پلیس از زندان بیرون مى‏آید تا با حمایت یک کارآگاه پلیس ، « وینس استرایکر » ( کیت ) علیه گنگستر معروف ، « کاستین » ( گرین ) شهادت بدهد . 
شرح فیلم : از بهترین فیلم‏هاى کارلسن و آثار درجه دوم رابینسن . این جا آگاهانه به کلیشه‏هاى واقع گرایانه‏ى فیلم‏هاى گنگسترى اوایل دهه‏ى 1930 ( اغلب محصولات کمپانى برادران وارنر ) رجوع مى‏شود ؛ با این تفاوت که حالا پلیس هم به عنوان قطب ( و نه قطبى مخالف ) وارد قضیه مى‏شود .

این فیلم رو هم من  براتون روی نسخه دی وی دی 5 صداگذاری کردم که امیدوارم از دیدنش لذت ببرید 


شب روی شیلی

سلام دوستان 

محصول: 1977 ـ سوئد و شوروی.

مشخصات فیلم: کارگردان‏ها: «سباستیان آراکون و الکساندر کوسارف». بازیگران اصلی: «نارتایی بگالین» ـ «اولگار فدورو» ـ «گریگور گریگورین».

موضوع فیلم: کودتای آمریکایی علیه «سالوادور آلنده» رییس جمهور شیلی به وسیله «ژنرال پینوشه».

صفحه اطلاعات فیلم



ااین فیلم که قبلا توسط سیاوش عزیز بر روی نسخه دایویکس کار شده بود مجدد توسط خود سیاوش بر روی نسخه 9 صداگذاری شد 


نخاله ها جنگ نمی کنند

Sadsacks Go to War


نخاله ها جنگ نمی کنند 
کارگردان : Claude Zidi
بازیگران : Jean-Guy Fechner  - Gérard Filipelli
محصول : 1974 فرانسه - ایتالیا - آلمان  

صفحه اطلاعات فیلم



این فیلم هم توسط مهدی عزیز بر روی نسخه دی وی دی 5 صداگذاری شد که به زودی به لیست ویژه اضافه میشه 

ماه کاغذی

ماه کاغذی 

کارگردان : پیتر باگدانوویچ 
بازیگران : رایان اونیل - تاتوم اونیل  -مادلین کاهن
محصول : 1973 آمریکا 
صفحه اطلاعات فیلم

آمریکا اوایل دهه سی میلادی. 
"موزس پری" ( 
رایان اونیل ) کلاهبردار خرده پای جوان و دوره گردی است که از راه سرکیسه کردن اهالی شهرها و روستاهای کوچک کانزاس بوسیله فروش انجیل هایی که سفارش نداده اند روزگار میگذراند .
 مشکلات او از زمانی آغاز می شود که در مراسم تدفین حقیرانه زنی بدنام که از دوستان قدیمی او بوده حاضر می شود .
 به اصرار دیگر شرکت کنندگان در مراسم تدفین او ناچار می شود تا " آدی " ( 
تاتوم اونیل ) دختر هشت ساله ی زن درگذشته را به خاطر هم مسیر بودنش با او تا " میسوری " همراهی کند . 
اما " آدی " که اصرار دارد " موزس " با او شباهت فراوانی دارد و ممکن است پدر نادیده اش باشد دختری معمولی نیست . او سیگار می کشد , بد عنق است و زبان درازی دارد. 
 موزس ناچار از تحمل همراه " آدی " به سمت میسوری به راه می افتد اما این سفر جذاب و پرمخاطره آنچنان که او پیش بینی می کرد از آب در نمی آید . زمانی که " موزس " از دست آدی به ستوه می آید دخترک تهدید می کند چنانچه بخواهد او را از سر باز کند پلیس را در جریان کلاهبرداری که موزس با عنوان گرفتن خسارت مرگ مادر او از برادر مردی که موجب مرگ مادر آدی شده قرار خواهد داد  ,  بدین ترتیب در توافقی اجباری موزس مجبور می شود تا در ازای دویست دلار رضایت آدی را جلب کند اما ......

فیلم " ماه کاغذی " ساخته شده به سال 1973 و به شیوه سیاه و سفید ادای دین کاملی است از طرف " پیتر باگدانویچ " به سینمای کلاسیک دهه سی و چهل آمریکا . و این تشکر خاضعانه این منتقد قدیمی سینما که کارنامه سینمایی اش چندان پربار نیست تا به آنجا پیش می رود که اگر کسی "رایان اونیل" جوان را در نقش موزس نشناسد تقریبن متقاعد می شود که فیلم محصول همان سالهای رکورد اقتصادی آمریکاست . 

نماها , لوکیشن ها , شیوه کادر بندی و کنتراست نور به طرز کاملن عیانی از آثار کلاسیک سینما به خصوص سینمای " جان فورد " اقتباس شده و این البته بزرگترین نکته قوت این کمدی تلخ نیست چرا که بازی بسیار قوی و گیرای " تاتوم اونیل " ( دختر رایان اونیل ) که وی را در سن ده سالگی صاحب عنوان جوانترین برنده جایزه اسکار برای تمام دوران ها کرد در تمام مدت "ماه کاغذی" را چنان قبضه کرده که کمترین مجالی برای دیده شدن پدرش و یا سایر بازیگران نمی گذارد . 

نکته حاشیه ای آن که تنش بین رایان و تاتوم اونیل که یکی از معدود همراهی های خانوادگی موفق را بر پرده سینما آفریدند در دنیای واقعی نیز تداوم یافت و حتی کار به خشونت اونیل علیه دختر مستعدش کشید چنانکه تا همین سالهای اخیر هرگز رابطه این دو شکلی مناسب و مهربانانه به خود نگرفت . رایان اونیل جز در معدود مواردی هرگز در زمره بازیگران درخشان سینما جای نگرفت و همواره مشکلات حاشیه ای زندگیش بود که موجب حضور او در صفحات نشریات زرد می شد در حالیکه مسیر حرفه ای تاتوم اونیل صرف نظر از اسکاری که به خاطر " ماه کاغذی " به حق دریافت کرد اگرچه نه در حدود یک سوپر استار هالیوودی اما به عنوان بازیگری صاحب سبک دارای نقاط قابل اشاره و برجسته است . تاتوم در دنیای حواشی هم به مراتب موفق تر از پدر عمل کرد آنجا که به همسری " جان مک انرو " تنیسور افسانه ای و همانند پدرش بد اخلاق آمریکایی در آمد و زندگی موفقی را با او گذراند . 



این فیلم هم توسط سیاوش عزیز بر روی نسخه دی وی دی 9 کار شد تا ما هم  با نزدیک شدن به فصل زمستان نظرخواهی جدید رو در آینده نزدیک  داشته باشیم 






بچه های راه آهن


بچه های راه آهن (THE RAILWAY CHILDREN)

(تولید 1970)
انگلستان / درام / ماجرایی 
رنگی / 108 دقیقه 
بازیگران عمده: داینا شریدان، برنارد گریبینز، سلی تام ست، گری وارن، ویلیام مروین و جنی آگوتر. 
کارگردان: لایونل جفریز. 
خلاصه ی داستان: لندن. در شبی برفی، دو مرد از راه می رسند و پدر «بابی» (آگوتر)، «فیلیس» (تام ست) و «پیتر» (وارن) را با خود می برند و زندگی شادمانه ی آنان را بر هم می ریزند. پس از چند ماه گذران سخت، آنان با مادرشان (شریدان) به کلبه ای در یورکشر می روند. در آن جا بچه ها وقتی مادرشان بیمار می شود، از پیرمردی موقر (مروین) کمک می خواهند... 
شرح فیلم: نمونه ی موفق اقتباس از اثری ادبی (رمان ا.نسبیت) که با وجود غالب بودن وجه روایی و ادبی، هم چنان دیدنی است؛ اگر چه بیش از حد «احساساتی» می نماید. علت موفقیت جفریز را باید در به کارگیری درست قواعد فیلم های کودکان و نوجوانان جست.

این فیلم زیبا و دوست داشتنی هم توسط سیاوش عزیز  بر روی نسخه اچ دی صداگذاری شد که نسخه دی وی دی 9 اون به سینمانیا اضافه خواهد شد